Met vallen en opstaan
In deze nieuwsbrief kunt u lezen dat in de maanden november en december de daltonkernwaarde zelfstandigheid centraal staat. Naast deze kernwaarde werken we ook aan de kernwaarden samenwerken, verantwoordelijkheid, reflectie en efficiëntie. Deze vijf kernwaarden vormen als het ware het kompas (en dus de koers) voor het pedagogisch handelen van onze school. Helen Parkhurst, de grondlegger van het daltononderwijs, baseerde haar onderwijsvisie op vertrouwen en verantwoordelijkheid. Ons onderwijs draait om het ontwikkelen van zelfstandige, sociale en verantwoordelijke leerlingen. Leerlingen die we zonder vrees de volgende stap laten maken in de maatschappij.
Op onze school gaat het niet alleen om resultaten, maar ook om persoonsvorming: om vaardig worden. Kinderen moeten kunnen oefenen, onze school is een oefenplek. Een plek waar je je veilig voelt om te oefenen. Waar je het vertrouwen krijgt dat het niet altijd goed hoeft te gaan. Dat dat juist onderdeel is van het leren. Leren van fouten.
Regelmatig spreek ik ouders die het lastig vinden om te zien dat hun kind fouten maakt. Dat ze hun kind het liefst willen behoeden voor fouten. Dan stel ik de vraag hoe ze zelf hebben geleerd, en vaak is het antwoord: “Met vallen en opstaan.” Als je doorvraagt, geven ze ook aan dat dit hen weerbaarder heeft gemaakt. Soms hoor ik echter ook dat het hen juist kwetsbaar en onzeker heeft gemaakt, en dat ze dat willen voorkomen bij hun eigen kind.
Bedenk dat een kind wordt gevormd door alles in het leven en dat we hen moeten helpen om daarmee om te gaan. Door te oefenen. Dat betekent niet dat je ze volledig moet loslaten. Vaardig worden leer je niet door alleen te kijken, maar vooral door te doen. Geef je kind ruimte om te oefenen. Fietsen leer je bijvoorbeeld meestal niet zonder eerst met zijwieltjes te rijden.
Een oud-collega zei eens: “Niet loslaten, maar anders vastpakken.” We steunen onze kinderen bij het oefenen, maar ze doen het wel zelf. Nu nog met zijwieltjes, maar ook zonder zodra het kan. Niet dat ze dan nooit meer vallen, dat hoort erbij. Het gaat nu eenmaal met vallen en met het vertrouwen dat ze vervolgens weer opstaan. Dat ze niet weer dezelfde fout maken. Er is geleerd!
Hans van Kooten