Over daltononderwijs

Zes kenmerken van Daltononderwijs

  • Verantwoordelijkheid en vrijheid
  • Zelfstandigheid
  • Samenwerken
  • Effectiviteit
  • Reflectie
  • Borging

Het daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen.

Het daltononderwijs biedt daartoe een leef- en leeromgeving waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische en democratische grondhouding.

Het daltononderwijs wil een wezenlijke bijdrage leveren aan haar leerlingen om hen in staat te stellen te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven.

Daltononderwijs kan worden samengevat in de volgende zes kenmerken:

1. Verantwoordelijkheid en vrijheid

Verantwoordelijkheid en vrijheid en zijn twee kanten van dezelfde medaille. Het een kan niet zonder het ander. Wij zien een mens/kind als een persoon die zelf mag en kan kiezen en die voor de gevolgen van zijn keuzes ook zelf de verantwoordelijkheid draagt. Daarom leren de kinderen bij ons zelf plannen en keuzes maken. Een belangrijk onderdeel dat hierbij een grote rol speelt is vertrouwen krijgen (van de leerkracht).

2. Zelfstandigheid

Zelfstandigheid kan alleen gedijen als kinderen voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid wordt geboden. Dat betekent dat wij de kinderen ruimte geven om taken zelf te doen.

3. Samenwerken

Overal in het leven zal blijken dat een mens ondanks zijn vrijheid en zelfstandigheid, niet zonder zijn medemens kan. Een medemens om te steunen en om steun van te krijgen.
En een medemens ook, die de grens van de persoonlijke vrijheid mede bepaalt. De grens van de individuele vrijheid wordt altijd gevormd door de vrijheid van de ander. Daarom is het kunnen samenwerken een belangrijke vaardigheid voor het goed kunnen functioneren als mens. Op onze school is dat te zien aan de vanzelfsprekendheid waarmee kinderen samenwerken en het gebruik van coöperatieve werkvormen door de leerkracht.

4. Effectiviteit

Ons daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Een taak, als drager van de te leren vaardigheden en kennis, biedt optimaal gelegenheid om tot een doelmatige inrichting te komen. Een taak op maat houdt een leerling doelmatig en functioneel bezig. Vandaar dat wij de kinderen bewust maken van het ‘waarom’ van een opdracht.

5. Reflectie

Iedere leerkracht en leerling op een daltonschool reflecteert op zijn/haar handelen. Door elkaar feedback te geven/met elkaar in gesprek te gaan, wordt de reflectie effectiever en wordt degene die reflecteert nog meer eigenaar van zijn/haar persoonlijke ontwikkeling op welk gebied dan ook. Het reflecteren is een dagelijks terugkerend aspect.

6. Borging

Wij zijn als daltonschool een lerende organisatie, die haar leerkrachten ondersteunt bij het zich permanent scholen en bij het experimenteren in en reflecteren op de praktijk. Teamleren heeft op een daltonschool hoge prioriteit. De verantwoordelijkheid voor de daltongedachte ligt in ons team. Wij borgen de kernwaarden door middel van planmatige zelfevaluatie en visitatie geïnitieerd door de daltoncoördinatoren.


The leader in me

Het gedachtengoed van Stephen Covey (‘The leader in me’) is ondersteunend aan ons daltononderwijs. Dit gedachtengoed is vertaald in 7 motto’s die ook in postervorm zichtbaar zijn in school.

De zeven motto’s zijn:

  1. Op de Ontdekking worden wij groot
    we staan zelf aan het roer van onze boot

  2. Met het eindpunt in zicht
    is onze ontdekkingsreis doelgericht

  3. Doe eerst de belangrijke zaken
    dan heb je daarna tijd voor andere zaken

  4. Op de Ontdekking geldt de zin:
    ik ben positief, ik denk win-win

  5. Ik luister naar jou met oren, ogen en hoe het voelt
    zo begrijp ik wat jij echt bedoelt

  6. Misschien ga je alleen wel heel erg snel
    maar samen kom je verder, dat weet je toch wel

  7. Wissel hard werken af met plezier
    dat is goed en daarom doen we dat hier