Daltononderwijs kan worden samengevat in de volgende zes kenmerken:
1. Verantwoordelijkheid en vrijheid
Verantwoordelijkheid en vrijheid en zijn twee kanten van dezelfde medaille. Het een kan niet zonder het ander. Wij zien een mens/kind als een persoon die zelf mag en kan kiezen en die voor de gevolgen van zijn keuzes ook zelf de verantwoordelijkheid draagt. Daarom leren de kinderen bij ons zelf plannen en keuzes maken. Een belangrijk onderdeel dat hierbij een grote rol speelt is vertrouwen krijgen (van de leerkracht).
2. Zelfstandigheid
Zelfstandigheid kan alleen gedijen als kinderen voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid wordt geboden. Dat betekent dat wij de kinderen ruimte geven om taken zelf te doen.
3. Samenwerken
Overal in het leven zal blijken dat een mens ondanks zijn vrijheid en zelfstandigheid, niet zonder zijn medemens kan. Een medemens om te steunen en om steun van te krijgen.
En een medemens ook, die de grens van de persoonlijke vrijheid mede bepaalt. De grens van de individuele vrijheid wordt altijd gevormd door de vrijheid van de ander. Daarom is het kunnen samenwerken een belangrijke vaardigheid voor het goed kunnen functioneren als mens. Op onze school is dat te zien aan de vanzelfsprekendheid waarmee kinderen samenwerken en het gebruik van coöperatieve werkvormen door de leerkracht.
4. Effectiviteit
Ons daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Een taak, als drager van de te leren vaardigheden en kennis, biedt optimaal gelegenheid om tot een doelmatige inrichting te komen. Een taak op maat houdt een leerling doelmatig en functioneel bezig. Vandaar dat wij de kinderen bewust maken van het ‘waarom’ van een opdracht.
5. Reflectie
Iedere leerkracht en leerling op een daltonschool reflecteert op zijn/haar handelen. Door elkaar feedback te geven/met elkaar in gesprek te gaan, wordt de reflectie effectiever en wordt degene die reflecteert nog meer eigenaar van zijn/haar persoonlijke ontwikkeling op welk gebied dan ook. Het reflecteren is een dagelijks terugkerend aspect.
6. Borging
Wij zijn als daltonschool een lerende organisatie, die haar leerkrachten ondersteunt bij het zich permanent scholen en bij het experimenteren in en reflecteren op de praktijk. Teamleren heeft op een daltonschool hoge prioriteit. De verantwoordelijkheid voor de daltongedachte ligt in ons team. Wij borgen de kernwaarden door middel van planmatige zelfevaluatie en visitatie geïnitieerd door de daltoncoördinatoren.